تبلیغات

چند نکته درباره مصرف مولتی ویتامین ها

چند نکته درباره مصرف مولتی ویتامین ها چند نکته درباره مصرف مولتی ویتامین ها 

درمورد مصرف مولتی ویتامین ها که مکمل هاي خوراکی میباشند، باید به نکاتی دقت نمود تا تغذیه اي سالم همراه با ویتامین هاي لازم به بدن برسد. امروزه حتی با داشتن یک برنامه خوراکی کامل و صحیح فقط درصدی از نیازهای تغذیه‌اي هرروز فراهم سازی میشود و از طرفی در شرایطی همچون رژیم‌هاي سخت، کم اشتهایی، اصلاح نیازهای تغذیه‌اي، مصرف مولتی ویتامین‌ها ضرورت پیدا می کند.

یک برنامه خوراکی صحیح بیشتر نیاز تغذیه‌اي فرد را از برترین منابع فراهم سازی می کند. اما برای اطمینان از دریافت کافی ویتامین‌ها و املاح تعداد زیادی از افراد مولتی ویتامین مصرف میکنند. گرچه باید دقت داشت که مولتی ویتامین‌ها هرگز جایگزین گروه‌هاي خوراکی نیستند و نباید به علت بهره گیری از آن‌ها مصرف مواد خوراکی تازه را از برنامه خوراکی خود حذف کرد بلکه مکمل‌ها فقط برنامه خوراکی را از لحاظ دریافت ویتامین و املاح غنی‌تر میکنند.

مصرف مکمل نه تنها موجب فراهم سازی نیازهای تغذیه‌اي فراهم سازی نشده از غذاها میشود بلکه در بسیاری موارد موجب جلوگیری یا کاهش عوارض یک مریضی میشود. برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌هاي کلسیم + ویتامین D در جلوگیری یا کاهش عوارض استئوپروز «پوکی استخوان».

از آنجا که عوارض دریافت ناکافی ویتامین و املاح بسیار بیشتر از عوارض مصرف بیش از حد نیاز آن‌هاست میتوان به این نتیجه رسید که مصرف مکمل‌ها کار عاقلانه‌اي هست.

چند نکته کاربردی

برچسب روی بسته‌بندی را به دقت بخوانید. برچسب روی مولتی ویتامین‌ها، نوع مولتی ویتامین و میزان هر یک از ویتامین‌ها را در هر بسته نشان میدهد.ویتامین و املاح ضروری را تهیه کنید. مولتی ویتامین‌ها معمولاً شامل ویتامین‌هاي C ،B ،A ،E D ،K و املاحی مثل پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، آهن، ید، منگنز، بتاکاروتن میباشند.

به دلیل داشته باشید که مصرف هرگونه مکملی باید حتماً تحت نظر دکتر باشد و از مصرف خودسرانه‌ آن‌ها بپرهیزید.به درصد ریزمغذی‌ها دقت کنید. مولتی ویتامینی پیشنهاد میشود که صددرصد مقدار هرروز بیشتر ریزمغذی‌ها را فراهم سازی کند.مولتی‌ویتامین مناسب خود را گزینه کنید. مکمل‌ها برای گروه سنی و جنسیت به طور متفاوت تهیه میشوند. مولتی ویتامینی را تهیه کنید که مناسب سن و جنسیت شماست.

به مقدار مصرف دقت کنید. همانطور که از نام مکمل پیداست به منظور تکمیل نیازهای تغذیه‌اي هست و مصرف بیش از حد آن‌ها سمی و مشکل‌زاست. پس، از مصرف بیش از حد آن‌ها بپرهیزید.

مولتی ویتامین مناسب سن و جنس

در دوران گوناگون زندگی و با دقت به جنسیت، نوع و میزان ریزمغذی‌هاي مورد نیاز بدن متفاوت می‌باشد. به همین علت باید دقت کنید مکملی که گزینش می کنید تمام نیازهای شما را در گروه جنسی و سنی‌تان فراهم سازی سازد.

مولتی ویتامین مخصوص زنان

این مولتی ویتامین‌ها برای زنان در سن بارداری تهیه شده و دربردارنده مواد مغذی در میزان مورد نیاز آن‌ها در سن 18 تا 50 سال هست. این مکمل‌ها حاوی آهن و فولیک اسید بیشتری میباشند تا نیاز زنان را در بارداری فراهم سازی کرده و در صورت بارداری از نقص جنین پیشگیري کند.

مولتی ویتامین مخصوص مردان

این مکمل‌ها دربردارنده میزان بیشتری از بعضی ویتامین‌ها و املاح میباشند و اغلب حاوی آهن نیستند چرا که نیاز مردان به آهن نسبت به زنان کمتر هست.

مولتی ویتامین مخصوص میانسالان

این مولتی ویتامین‌ها به زنان و مردان بالای 50 سال پیشنهاد می شود. در این سن میزان جذب بعضی از ریز مغذی‌ها مثل کلسیم، ویتامین B6 و B12 کاهش می‌یابد و از طرفی نیاز به ویتامین D بیشتر میشود.

نگه داری مولتی ویتامین‌ها

مدت زمان نگه داری مکمل‌ها محدود هست و هرچه شرایط نگه داری آن‌ها مناسب نباشد مدت زمان ماندگاری آن‌ها کاهش می‌یابد. به تاریخ انقضای ثبت شده بر روی بسته بندی دقت کنید. مکمل را در جای خشک و خنک و دور از گرما و رطوبت نگه دارید. دور از دسترس کودکان قرار دهید.

شکل مولتی ویتامین

 به گزارش پارس ناز بیشتر مکمل‌ها به صورت کپسول میباشند اما به شکل قرص و پودر و مایع هم موجود می‌باشند. تفاوت اشکال گوناگون مکمل‌ها در سرعت جذبشان در بدن می‌باشد. برای مثال مکمل مایع سریع‌تر از قرص و کپسول جذب میشود چرا که پوشش قرص مانع از جذب می شود.

در نهایت به دلیل داشته باشید که مصرف هرگونه مکملی باید حتماً تحت نظر دکتر باشد و از مصرف خودسرانه‌ آن‌ها بپرهیزید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار