تبلیغات

کمبود ویتامین E را چگونه برطرف کنیم؟

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی:

 

چرا ویتامین E مهم است؟


ویتامین E، ویتامینی محلول در چربی است که خواص آنتی اکسیدانی داشته و کمک می‌کند سیستم ایمنی‌تان قوی بماند. این ویتامین به طور طبیعی در طیف گسترده‌ای از غذاها وجود دارد و حتی به برخی از غذاها افزوده می‌شود تا مصرف آن افزایش پیدا کند. به همین دلیل، کمبود ویتامین E شایع نیست مگر اینکه بیماری پنهانی وجود داشته باشد که علت این کمبود باشد. مقادیر زیاد ویتامین E می‌تواند ریسک خونریزی را افزایش بدهد. اگر با هر کدام از علائم زیر روبرو شدید به پزشک مراجعه کنید:


. مشکل داشتن در راه رفتن یا هماهنگ سازی حرکات
. درد یا ضعف عضلانی
. اختلال بینایی
. ناخوشی عمومی

 علائم کمبود ویتامین E و درمان آن


شما تنها بعد از مشورت و نظر پزشک باید اقدام به درمان کمبود ویتامین E‌ بکنید. مصرف مکمل‌ها می‌تواند عوارضی داشته باشد، بنابراین بهترین کار، تغذیه‌‌ای است که شامل غذاهای بیشتری که ویتامین E دارند بشود.


رژیم غذایی


ویتامین E را در طیف متنوعی از غذاها می‌توانید پیدا کنید، مانند: مغزها و دانه‌هایی چون بادام، تخمه‌ی آفتابگردان، بادام زمینی و کره‌ی بادام زمینی، غلات سبوسدار، روغن‌های گیاهی مخصوصا روغن زیتون و روغن آفتابگردان، تخم مرغ، غلات غنی شده، کیوی و انبه.


مصرف مکمل


هر چند مصرف مکمل، رایج‌ترین شیوه‌ی افزودن ویتامین‌ها و مواد معدنی به رژیم غذایی است، اما در مورد مصرف ویتامین E به صورت مکمل آن باید احتیاط کنید. این مکمل‌ها، مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا نیست، بنابراین به سختی می‌توان کیفیت عناصر آن را مشخص کرد. حتی اگر شما مکملی را از برند معتبری تهیه کنید، باز هم این احتمال وجود دارد که با سایر داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل ایجاد کند. برخی از داروهایی که ممکن است تحت تاثیر مکمل ویتامین E باشند شامل ضد انعقادها، ضد پلاکت‌ها، سیمو استاتین، نیاسین، داروهای شیمی درمانی و داروهای پرتو درمانی می‌شود.


مکمل‌های ویتامین E چون مورد تائید نیستند، ممکن است معلوم نشود چه نوع ویتامین E مصرف می‌کنید. مثلا برخی از مکمل‌ها تنها حاوی یک نوه ویتامین E هستند. بدن شما به سایر انواع ویتامین E موجود در منابع گوناگون غذایی نیاز دارد. همیشه بهترین راه دریافت مواد مغذی، غذاهای طبیعی هستند، نه مکمل‌ها.


مکمل‌های کنستانتره – نه مولتی ویتامین‌ها- ممکن است حاوی انواع بیشتری از ویتامین E باشند که مورد نیاز شما نیست. در دچار عوارض جانبی شده و مشکلات دیگری بوجود می‌آید.


چه مقدار ویتامین E نیاز دارید؟


بزرگسالان و بچه‌های 14 سال به بالا به 15 میلی گرم ویتامین E‌ در روز نیاز دارند. بچه‌های زیر این سن هم به مقدار کمتری نیاز دارند.


. 1 تا 3 سال: 6 میلی گرم در روز


. 4 تا 8 سال: 7 میلی گرم در روز


. 9 تا 13 سال: 11 میلی گرم در روز


زنان شیر ده باید روزانه 19 میل گرم ویتامین E در روز مصرف کنند. ترکیب چند غذا در روز به شما کمک خواهد کرد مقدار مورد نیاز ویتامین E تان را تامین کنید. مثلا:


. 30 گرم تخم آفتابگردان حاوی 7.4 میلی گرم ویتامین E است.


. 2 قاشق غذاخوری کره‌ی بادام زمینی حاوی 2.9 میلی گرم ویتامین E‌ است.


. نصف فنجان اسفناج حاوی 1.9 میل گرم ویتامین E است.


علت‌ها و ریسک فاکتورها


کمبود ویتامین E می‌تواند نتیجه‌ی یک بیماری پنهان باشد. بسیاری از بیماری‌ها، مانع توانایی بدن برای جذب کافی چربی‌ها می‌شوند که شامل مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین E می‌شود، شامل: ورم مزمن لوزالمعده، کلستاز، فیبروز کیستیک، سیروز صفراوی، بیماری کرون و سندرم روده‌ی کوچک.


در برخی موارد، کمبود ویتامین E از یک بیماری ژنتیکی نادر ناشی می‌شود که آتاکسی نام دارد. این بیماری، اساس نورولوژیکی داشته و کنترل عضلات و هماهنگ سازی بین آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولا در کودکان بین 5 تا 15 سال روی می‌دهد.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟


اگر متوجه علائم مربوط به کمبود ویتامین E شدید و دچار بیماری بودید که توانایی بدن برای جذب چربی‌ها را دچار اختلال می‌کند باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک، بهترین نوع درمان را برای‌تان در نظر خواهد گرفت. هر چند تغییرات غذایی، بهترین درمان هستند اما ممکن است پزشک‌تان تصمیم بگیرد مکملی با دوز بالا یا مکمل ویتامین E محلول در آب برای‌تان تجویز کند. شما باید این مکمل‌ها را فقط تحت نظر پزشک مصرف کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار