تبلیغات

روغن ماهی و امگا 3

آیا می تواند به سلامت ما کمک کند؟

امگا 3 و ویتامین های A و D در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه ماهی، ساردین و ماهی آزاد(سالمون) وجود دارد.

مکمل های ماهی و روغن و امگا 3 بر این باور مشهورند که برای سلامتی مفید هستند.

انجمن قلب آمریکا(AHA) توصیه میکند ماهی های چرب و امگا3 را به منظور تقویت سلامت قلب مصرف کنید.

با این حال، مطالعات نتایج متفاوتی را به دست میرسانند.

در سال 2012، یک بررسی ملی بهداشتی دریافت که حدود 7.8 درصد بزرگسالان در ایالات متحده آمریکا، یا 18.8 میلیون نفر و 1.1 درصد از کودکان 4 تا 17 ساله، یک مکمل ماهی را در 30 روز گذشته دریافت کرده اند.

ماهی سفید نیز دارای روغن است، اما در غلظت های پایین تر، و عمدتا در کبد آن یافت میشود.

کاد(cod) یک ماهی سفید است و روغن آن در کبد متمرکز شده است. روغن کبد ماهی کاد شامل اسیدچرب (امگا3) کمتر و ویتامینA  وD بیشتری است.

این مقاله بر مزایای روغن ماهی به عنوان منبع امگا 3 تمرکز خواهد کرد.

فهرست مطالب این مقاله:

1)اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟

2)فواید

3)منابع

4)خطرات

نکاتی درمورد روغن ماهی:

*روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین A و D است.

*اسیدهای چرب امگا -3 موجود در روغن ماهی میتوانند از قلب محافظت کرده و سایر مزایای سلامتی را ارائه دهند.

*مصرف ماهی یک راه بهتر برای دریافت امگا 3 میباشد تا مصرف مکمل ها.

اسیدهای چرب امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های موجود در گیاهان و زندگی دریایی است.

دو نوع در ماهی های چرب بسیار زیاد است:

اسید ایکوزاپنتانوئیک(EPA): امگا3 شناخته شده ترین اسید چرب است، EPA به بدن کمک می کند که مواد شیمیایی درگیر در لخته شدن و التهاب بدن را ایجاد کند. ماهی ها از جلبک هایی که غذا می خورند EPA دریافت می کنند.

اسید داکوساگزنئوئیک(DHA): در انسان، این اسید چرب امگا 3، بخش مهمی از اسپرم، شبکیه، بخشی از چشم وغشاء مغزی و بخشی از مغز است. DHA در سراسر بدن وجود دارد، به خصوص در مغز، چشم، قلب وهمچنین در شیر مادر موجود است.

فواید:

مولتیپل اسکلروزیس(MS):

گفته می شود روغن ماهی به علت اثرات محافظتی بر مغز و سیستم عصبی، افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) را کمک می کند.

سرطان پروستات:

یک مطالعه نشان داد که روغن ماهی در کنار رژیم کم چرب ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

تحقیقات منتشر شده در مجله موسسه ملی سرطان نشان می دهد که مصرف بیش از حد روغن ماهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا71 درصد افزایش می دهد.

افسردگی پس از زایمان:

 مصرف روغن ماهی در طول بارداری میتواند خطر افسردگی پس از زایمان را کاهش دهد. به توصیه محققان خوردن ماهی که دارای سطح بالایی از امگا 3 میباشد، دو یا سه بار در هفته مفید است وهمچنین منابع غذایی به جای مکمل ها توصیه می شود، زیرا آنها پروتئین و مواد معدنی را نیز فراهم می کنند.

 

فواید برای سلامت روان:

 یک مطالعه آزمایشی 8 هفته ای که در سال 2007 انجام شد، نشان داد که روغن ماهی میتواند به جوانان دچارمشکلات رفتاری کمک کند، به خصوص کسانی که مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) هستند.

این مطالعه نشان داد که کودکانی که بین 8 تا 16 گرم (گرم) EPA و DHA در روز مصرف کردند، طبق ارزیابی آنها توسط والدین و روانپزشکان، بهبود قابل توجهی در رفتارشان داشتند.

تاثیر بر حافظه:

 با توجه به تحقیقاتی که در مجله PLoS One منتشر شده است، مصرف امگا 3 می تواند به بهبود حافظه کاری در بزرگسالان نیز کمک کند.

کمک به بیماری آلزایمر:

 سالهاست که تصور می شود مصرف منظم روغن ماهی میتواند به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.

و همچنین یک مطالعه عمده در سال 2010 نشان داد که روغن ماهی در پیشگیری از آلزایمر بهتر از پلاسبو نیست.

درهمین حال، یک مطالعه منتشر شده در Neurology در سال 2007 گزارش داد که رژیم غذایی با مقدار زیاد ماهی، روغن های امگا 3، میوه ها و سبزیجات، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

تاثیر بربینایی:

 محققان کانادایی در مجله “چشم پزشکی و علوم ویژوال” گزارش داده اند که مصرف مناسب مواد غذایی DHA برای افراد در معرض پیرچشمی را محافظت می کند.

کمک به رشد جنین:

 در سال 2008، دانشمندان دریافتند که مصرف امگا 3 در طی 3 ماه آخر بارداری، باعث بهبود عملکرد حسی، شناختی و حرکتی در جنین میشود.

منابع:

فیله ماهی های چرب حاوی 30 درصد روغن است، اما این رقم متفاوت است.

ماهی سفید، مانند کاد(cod)، حاوی غلظت بالای روغن در کبد است، اما به طور کلی روغن کمتری دارد.

ماهی های روغنی که در اسیدهای چرب امگا 3 غنی هستند، شامل: آنچوی، شاه ماهی، ساردین، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی می باشند.

دیگر منابع حیوانی حاوی امگا 3، تخم مرغ ها هستند، خصوصا انواعی که  “امگا 3” در پوسته آنها نوشته شده است.

جایگزین های گیاهی برای امگا 3 عبارتند از:

*گردو

*ریحان تازه

*ترخون خشک شده

* سبزیجات دارای برگ سبزتیره،مانند اسفناج

خطرات:

مصرف روغن ماهی، روغن کبد ماهی و مکمل های امگا 3 ممکن است برای برخی افراد خطر ایجاد کند.

*مکمل های امگا 3 ممکن است بر لخته شدن خون تاثیر بگذارد .

* گاهی اوقات می تواند عوارض جانبی را ایجاد کند، به طور معمول مشکلات معده مانند سوء هاضمه، یا اسهال.

*مصرف بیش از حد روغن کبد ماهی که حاوی مقادیر بالایی از ویتامین A و D است میتواند مسموم کننده باشد.

هنوز مشخص نیست که آیا مصرف ماهی بیشتر و روغن امگا 3 به نفع سلامتی خواهد بود،

 اما یک رژیم غذایی که انواع مواد مغذی را ارائه می دهد، احتمالا سالم است.

ترجمه: شکیلا بختیاری

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار