تبلیغات

زیاده روی در مصرف گوشت قرمز این عواقب را دارد

زیاده روی در مصرف گوشت قرمز این عواقب را داردزیاده روی در مصرف گوشت قرمز این عواقب را دارد 

گوشت قرمز در صورت چندان از حد مصرف شدن می تواند ضررهای زیادی روی سلامت بدن داشته باشد که باید به آن دقت نمود. زياده‌روي در مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به بيماري‌های قلبي و عروقي، فشارخون بالا، كلسترول خون و برخي از سرطان‌ها را افزايش مي‌دهد. در نتيجه لازم هست كه با ترفندها و روش‌هايي اثرات منفي گوشت قرمز را كاهش دهيد.

سازمان‌های سلامت عمومي بي‌وقفه در حال هشدار دادن در خصوص مصرف بيش از اندازه گوشت قرمز میباشند.با دقت به ضررها مصرف بيش از اندازه اين ماده غذايي به نظر مي‌رسد كه اين هشدارها كاملا به جا هست و مصرف‌كننده‌ها بايد بيشتر نسبت به اين اخطارها هوشيار باشند. چون زياده‌روي در مصرف گوشت قرمز احتمال ابتلا به بيماري‌های قلبي و عروقي،

فشارخون بالا، كلسترول خون و برخي از سرطان‌ها را افزايش مي‌دهد. در نتيجه لازم هست كه با ترفندها و روش‌هايي اثرات منفي گوشت قرمز را كاهش دهيد.

ميزان مورد نياز بدن

درست هست كه گوشت قرمز يك ماده غذايي مفيد بوده و براي سلامتي بدن لازم و ضروري هست اما بايد بدانيد كه اكثر متخصصان بر اين باور میباشند كه حداكثر نياز بدن به اين ماده غذايي ۵۰۰ گرم در هفته يا ۷۰ گرم در روز هست. بيش از اين ميزان خطر ابتلا به مشكلات قلبي و عروقي و برخي سرطان‌ها مثل سرطان كلوركتال و سرطان سينه را افزايش مي‌دهد.

اضافه بر اين به نظر مي‌رسد اين ماده غذايي باعث آسيب به بافت‌های پستاني دختران نوجوان و زنان جوان مي‌شود. به نظر مي‌رسد كه مصرف ميزان بالاي اين ماده غذايي دو مرتبه در هفته يا بيشتر باعث ايجاد تغييراتي در فلور روده مي‌شود. به اين ترتيب تعادل بين باكتري‌هايي كه در روده زندگي مي‌كنند

از بين رفته و در نتيجه منجر به بروز مشكلات زيادي مي‌شود. حواستان باشد كه اثرات منفي مصرف بيش از اندازه گوشت‌های قرمز صنعتي مثل سوسيس، كالباس و غيره بيشتر هست.

تكه‌های كم‌چرب را گزینش كنيد

تا حد ممكن تكه‌های كم‌چرب را گزینه كنيد. براي اين كار مي‌توانيد از شانه گوسفند يا فيله گاو بهره گیری كنيد.

بهره گیری از گوشت‌های ارگانيك

اگر نمي‌توانيد مصرف گوشت قرمز را كاهش دهيد بهتر هست گوشت مصرفي‌تان را از جاهايي خريداري كنيد كه ارگانيك باشد. حواستان باشد كه در دامداري‌ها از آنتي‌بيوتيك‌ها و هورمون‌های رشد براي پرورش دام‌ها بهره گیری مي‌شود. هر چه حيوان مورد نظر طبيعي‌تر و بدون تركيبات شيميايي رايج در دامداري‌ها پرورش يافته باشد گوشت سالم‌تري مصرف خواهيد كرد.

با گياهان معطر طبخ كنيد

براي جبران اثرات منفي تركيبات شيميايي و چربي‌های زیان آور موجود در گوشت‌های قرمز بهتر هست آن ها را با سبزيجات معطر طبخ كنيد. رزماري (سبزي معطر پرخاصيت هست كه به كنترل و كاهش خطر ابتلا به ديابت كمك مي‌كند) و همچنين آويشن، جعفري يا نعنا و غيره جزو سبزيجات مفيد، معطر و حاوي آنتي‌اكسيدان میباشند كه به كاهش اثرات منفي گوشت قرمز كمك مي‌كنند.

ميوه‌ها را دريابيد

نيترات و نيتريت موجود در گوشت‌های قرمز در بدن ما تبديل به «نيتروزامين» مي‌شوند. اين تركيبات شيميايي امكان رشد تومورها را بالا مي‌برند. بهتر هست در مصرف گوشت قرمز زياده‌روي نكنيد و در كنار آن مصرف ميوه را افزايش دهيد. به خاطر اينكه به كمك ويتامين‌های A، C، E و غيره كه در ميوه‌ها به ميزان زيادي وجود دارند مي‌توانيد

خطر بروز تومورها را كاهش دهيد. در نتيجه توصيه مي‌كنيم اضافه بر سبزيجات معطر از ميوه‌ها و سبزيجاتي مثل پرتقال، گوجه‌فرنگي، زردآلوي خشك، انجير يا آلوخشك نيز در كنار گوشت قرمز بهره گیری كنيد تا اثرات منفي آن كاهش پيدا كند.

ادویه كاري، زنجبيل و سير

زردچوبه خواص ضدسرطاني بالايي دارد و در كنار فلفل تاثير آن ده برابر مي‌شود. زنجبيل باعث بهبود عملكرد روده‌ها مي‌شود و مواد غذايي توليد شده از طريق مصرف گوشت قرمز را از بدن دفع مي‌كند. در نتيجه اين تركيبات شيميايي مدت زمان طولاني در تماس با مخاط روده‌ها نمي‌مثل. مي‌توانيد گوشت را گذشته از پخت با زنجبيل خوش‌طعم كنيد.

اضافه بر اين «آليسين» موجود در سير باعث دفع توكسين‌ها يا همان سموم از بدن مي‌شوند. در نتيجه توصيه مي‌كنيم اين سه ماده را هميشه در آشپزخانه خود داشته باشيد. چون شما را از آسيب‌های احتمالي مصرف زياد گوشت قرمز در امان مي‌دارند.

کبابی ؟ بله يا خير؟

 به گزارش پارس ناز هر زمان كه گوشت را طبخ مي‌كنيد يكي از تركيبات آن به نام «كراتين» تجزيه و به «آمين هتروسيكليك» تبديل مي‌شود كه جزو تركيبات سرطان‌زا میباشند. كباب يا گريل كردن گوشت باعث مي‌شود كه به ميزان بيشتري از اين تركيبات آسيب‌رسان توليد شوند. اضافه بر اين، چربي‌هايي كه از گوشت چكيده و روي زغال مي‌ريزند

باعث ايجاد دود سمي مي‌شوند كه سرشار از «هيدروكربن‌های پولي سيكليك آروماتيك» هست. بنابراين بهتر هست از روش كباب كردن گوشت بپرهيزيد.

سبزيجات فراوان

در كنار گوشت قرمز، هويج، فلفل دلمه‌ای قرمز و سبز، كرفس و خيار سرو كنيد. از قارچ، تربچه، بروكلي و گل‌كلم غافل نشويد. فراموش نكنيد كه در كنار غذاهاي گوشتي حتما سالاد سرو كنيد. به جاي مصرف گوشت قرمز با سيب‌زميني سرخ‌كرده و مواد غذايي چرب ديگر، آن را با سبزيجات سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني ميل كنيد.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار