تبلیغات

بهترین مهارت های مذاکره برای پیروزی در تمام مذاکرات

۱۰ مهارت برتر مذاکره که شما را در تمام مذاکرات برنده می کنند

negotiation

اگر در شغلی هستید که مذاکره جزء اصلی آن است باید هرچه سریعتر بر مهارت های مذاکره موفق مسلط شوید.

به گزارش آلامتو و به نقل از بازده؛ متون حاوی توضیحات مشاغل، اغلب مهارت‌های مذاکره را به عنوان یک دارایی مطلوب برای متقاضیان کار وارد فهرست می‌کنند، اما توانایی و مهارت برتر مذاکره نیاز به مجموعه‌ای از مهارت‌های بین فردی و ارتباطی دارد که با هم برای رسیدن به نتیجه‌ی مورد نظر استفاده می‌شوند. اختلال در مذاکره زمانی رخ می‌دهد که دو طرف یا گروهی از افراد بر سر پیدا کردن راه‌حل برای یک مشکل یا هدف برای یک پروژه یا قرارداد اختلاف نظر دارند. مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز مستلزم این است که دو طرف گرد هم بیایند و به توافقی برسند که برای هر دو طرف قابل قبول است.

۱. تجزیه و تحلیل مشکل

اولین مهارت برتر مذاکره این است که مذاکره‌کنندگان موفق باید در تجزیه و تحلیل یک مشکل مهارت داشته باشند تا منافع هر یک از طرفین را در مذاکرات تعیین کنند. تجزیه و تحلیل دقیق مشکل، مسئله‌ی مورد نظر، اشخاص ذی‌نفع و اهداف را شناسایی می‌کند. به عنوان مثال، در یک مذاکره‌ بر سر قرارداد کارفرما-کارمند، مشکل یا موضوعاتی که طرفین ممکن است در آن توافق نظر نداشته باشند حقوق و دستمزد یا مزایا باشد. شناسایی مسائل برای هر دو طرف می‌تواند به طرفین کمک کند که به سازش برسند.

۲. آماده شدن برای جلسه

مذاکره‌کننده‌ی ماهر قبل از ورود به جلسه‌ی مذاکره، برای جلسه آماده می‌شود. آماده شدن شامل تعیین اهداف، موضوعات مورد بحث و جایگزین‌هایی برای اهداف اعلام شده می‌شود. علاوه بر این، مذاکره‌کنندگان تاریخ روابط بین دو طرف و مذاکرات گذشته را مطالعه می‌کنند تا حوزه‌های توافق و اهداف مشترک را پیدا کنند. سوابق و نتایج گذشته می‌تواند زمینه‌ را برای مذاکرات جاری تعیین کند.

۳. گوش دادن پویا

مذاکره‌کنندگان مهارت‌های لازم را برای گوش دادن پویا به طرف دیگر در هنگام انجام بحث دارند. گوش دادن پویا شامل توانایی خواندن زبان بدن و همچنین ارتباط کلامی می‌شود. این مهم است که به طرف مقابل به خوبی گوش بدهیم تا زمینه‌ای برای سازش در طول جلسه پیدا کنیم. مذاکره‌کننده‌ی ماهر به جای این‌که بخش عمده‌ای از زمان را در جلسه‌ی مذاکره برای شرح نکات مثبت دیدگاه‌ خودش صرف کند، زمان بیش‌تری را صرف گوش دادن به طرف مقابل می‌کند.

۴. کنترل احساسات

بسیار مهم است که مذاکره‌کننده توانایی کنترل احساسات‌اش را در طول مذاکره داشته باشد. هرچند مذاکره درباره‌ی مسائل پرستیز می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما اگر اجازه بدهید احساسات‌تان کنترل را در طول جلسه به‌دست بگیرند ممکن است به نتایج نامطلوبی برسید. به عنوان مثال، مدیری که در طول یک مذاکره بر سر حقوق و دستمزد هیچ پیشرفتی نداشته است، ممکن است در تلاش برای پایان دادن به این استیصال، زودتر از آن‌چه برای سازمان قابل قبول است، شکست را بپذیرد. از سوی دیگر، کارمندانی که بر سر افزایش حقوق مذاکره می‌کنند ممکن است در پذیرش توافق با مدیریت احساساتی عمل کنند و یک رویکرد همه یا هیچ را برگزینند، که ارتباط بین طرفین را در هم می‌شکند.

۵. ارتباط کلامی

یک مهارت برتر مذاکره دیگر این است که مذاکره‌کنندگان باید توانایی برقراری ارتباط واضح و موثر را با طرف دیگر در هنگام مذاکره داشته باشند. اگر مذاکره‌کننده مورد خود را به وضوح بیان نکند، ممکن است سوء تفاهم رخ بدهد. در طول یک جلسه‌ی مذاکره، مذاکره‌کننده‌ی موفق باید مهارت‌های لازم را برای بیان استدلال خود و همین‌طور نتیجه‌ی مورد نظر داشته باشد.

۶. همکاری و کار گروهی

مذاکره لزوما روالی یک‌طرف ندارد. مذاکره‌کنندگان موفق باید مهارت‌های لازم را برای همکاری به عنوان یک تیم و ایجاد یک فضای مشترک در طول مذاکرات داشته باشند. کسانی که در دو طرف مسئله درگیر یک مذاکره هستند باید با هم برای رسیدن به یک راه‌حل مطلوب همکاری کنند.

۷. حل مشکل

افراد دارای مهارت‌های مذاکره توانایی دنبال کردن انواع راه‌حل‌ها را برای مشکلات دارند. آنها به جای تمرکز بر هدف نهایی خود برای مذاکره، می‌توانند روی حل مشکل تمرکز کنند، که ممکن است شکست در ارتباطات به نفع هر دو طرف مسئله باشد.

۸. قابلیت تصمیم‌گیری

رهبرانی که دارای مهارت‌های مذاکره هستند، توانایی عملکرد قاطعانه را در طول یک مذاکره دارند. این ویژگی ممکن است در طول یک جلسه‌ی مذاکره ضروری باشد تا طرفین به سرعت به توافق برسند و مانع رسیدن به بن‌بست شوند.

۹. مهارت‌های بین فردی

مذاکره‌کنندگان موفق مهارت‌های بین فردی را برای حفظ یک رابطه‌ی کاری خوب با طرف مقابل‌شان در مذاکره دارند. مذاکره‌کنندگان با صبر و توانایی برای متقاعد کردن دیگران بدون استفاده از حیله و فریب می‌توانند فضای مثبتی را در طول یک مذاکره‌ی دشوار حفظ کنند.

۱۰. اخلاق و قابل اطمینان بودن

استانداردهای اخلاقی و قابل اطمینان بودنِ مذاکره‌کننده‌ی موفق، یک محیط پر از اعتماد را برای مذاکرات فراهم می‌کند. هر دو طرف در یک مذاکره باید اطمینان داشته باشند که طرف مقابل روی قول و قرارهای‌اش خواهد ماند. یک مذاکره‌کننده باید مهارت عمل به وعده‌های‌اش را پس از پایان مذاکره داشته باشد.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار